Roadtrip to The End of The World!

När jag och Mikael kom ner till El Calafate hittade vi ett grymt bra erbjudande på en hyrbil eftersom uthyrningsfirman behövde få ner bilen till Ushuaia så snart som möjligt. Vi trodde dock inte att vi skulle lyckas få den då vi tänkte åka över till Torres del Paine i Chile för några dagars vandring och camping, men när detta visade sig bli alldeles för dyrt för att se mer berg och glaciärer såsom vi gjort den senaste tiden så hörde vi oss för om bilen och slog till direkt när den var kvar! 700 Argentinska pesos (ca 1200 kr)  fick vi betala för en Toyota Hilux 4×4 i drygt två dagar, eftersom vi även skulle ut till Perito Moreno-glaciären som jag visade i senaste inlägget. En tant på en annan bilfirma där vi bokat en annan bil som vi nu inte behövde, höll på att tappa hakan när hon hörde priset. Har för mig hon sa att det annars brukar kosta runt 3000 pesos (dryga 5000 kr) att köra de ca 100 milen ner till Ushuaia, världens sydligast belägna stad.
Här fick jag för andra gången på resan användning för min externa blixt som jag orkat släpat med mig. Utomhus vid landskapsfoto, som vi mest ägnat oss åt, har man ju ingen nytta av den men passade på att experimentera lite i bilen (:
Ushuaia, även kallat Världens ände, åkte vi nog mest ner till ”bara för att”. Finns egentligen inte så mycket att vare sig se och göra där om man inte tänkt åka över till Antarktis, (en tur som med sista-minuten-pris går loss påmellan 20-25000 kr) även om staden ändå var större än jag föreställt mig. En båttur blev det iaf för att se lite sjölejon, pingviner och sjöfåglar, och den kända fyren i Beagle-kanalen. Det händer sällan att man är helt nöjd med en bild utan det är alltid något som får fixas till i Photoshop innan den är redo att visas. Men bilden nedan tyckte jag var såpass bra ”rakt ur kameran” att den inte behövdes varken fixas till eller beskäras, så jag bestämde mig att för första gången publicera en helt orörd bild. Ta en ordentlig titt, för man vet aldrig när det händer igen! Förresten, ser ni någon skillnad mot de andra? 😉
Räkna fåglar? (: Ganska många var de som invaderat den lilla ön. Kanske undrar någon om dessa fåglar skiter en del och isf om de står ut med att trampa runt i det eller om de ibland byter ställe för att det till slut blir för jävligt? Ta en titt på nästa bild… ^^ Den vidriga lukten som slog emot en som en vägg när vi rundade ön med sjölejon och andra fåglar är nog nåt av det jävligaste jag känt :/Från Ushuaia hade vi egentligen en flygbiljett bokad till Buenos Aires, men eftersom vi låg ca tre veckor före i resplanen tog vi istället en 12+17 timmars buss och gjorde ett extra stopp i Puerto Madryn vid Valdeshalvön för att se ännu lite mer sjölejon, pingviner och späckhuggare! Några späckhuggare såg vi dock inte, den chansen sades vara minimal och vi var tyvärr inte mer lyckosamma än de flesta andra, trots att vår holländska vän Anna-Marie som följde med oss på dagstur lovade att hennes utdragna morgonbestyr med dusch och sminkning minsann var värt att vänta på då det skulle resultera i att hon lockade till sig dessa sällsynta djur…. Flikker op!
Pingviner fanns det däremot gott om här, mitt i ökenklimatet, vilket kändes väldigt underligt! Ca 500 000 Magellan-pingviner skulle det finnas här när de befolkar Valdeshalvön som mest, och visst gick det att hitta en del roliga individer att fånga på bild! (:
Denna lilla närsynta krabat trodde jag var av ett skyggt djursläkte, men den kom ända fram till en och åt äpple ur handen.. dock hade den som sagt vissa problem att se maten för den gick och luktade sig fram tills den bokstavligen snubblade över äppelbitar utan att hitta rätt ^^

Nu har vi så tagit oss upp till huvudstaden Buenos Aires, en stad som har fler invånare än hela Sverige, ca 10 miljoner. Då vi under resans gång träffat ett gäng trevliga människor härifrån har vi omstrukturerat resplanen och tänkt utöka vistelsen här till en månad och försöka hyra en lägenhet!
Till helgen åker vi upp till det gigantiska vattenfallet Iguazú som ligger på gränsen till Brasilien. Bussen dit tar 19 timmar enkel väg och jag kom att tänka på hur långt vi egentligen åkt buss och bil den här resan? 1300 mil är svaret! Hur långt är det då tänkte jag och googlade, exemplet som kom upp var från Italien till Kina…! Om bussen kört i snitt 80 km/h vilket kan vara i överkant med tanke på vägstandarden på vissa sträckor, blir tiden vi suttit i buss (och hyrbil) ca. 162 timmar, eller nästan 1 vecka i sträck! Man har haft en del tid för sig själv att fundera på saker och ting…. 😉

Hasta luego!

Kommentera

