El Calafate – Glaciar Perito Moreno

Så begav vi oss ytterligare en liten bit söderut mot Sydamerikas mest kända glaciär, Perito Moreno, som tillsammans med de andra glaciärerna i nationalparken Los Glaciares utgör den största ismassan utanför Grönland och Antarktis, och dessutom en av de få i hela världen som inte minskar i storlek utan till och med växer! Just denna glaciär är dock inte en av de största, även om väggen man ser där den går ner i sjön är över 50 m hög.

Vi tog först en båttur för att komma nära glaciären, men i sanningens namn tyckte jag att man såg bättre från utsiktsplatserna på land. Man fick iaf se glaciären från ett annat håll så först lite bilder från båten…
Kände mig lite extra kreativ och gjorde en bild i vintage-stil, nån som var här på 50-talet som känner igen sig? (:

Man hörde tydligt långt innan man kom fram och såg glaciärväggen hur det knakade och när större bitar trillade loss lät det som ett mäktigt åskmuller! Jag hoppades själv få se detta men det var mest mindre bitar som trillade ner när vi stod och kikade. Dessa ”mindre” bitar hade helt säkert räckt för att krossa en bil att döma av ljudet när de slog i vattnet, men såg förhållandevis små ut på håll.
Vi förflyttade oss till en bättre plats och höll tummarna för att inget skulle hända under tiden vi gick, och vi kunde nästan inte haft bättre timing för precis när vi kom fram hände det: ett GIGANTISK isblock släppte från väggen och störtade ner i sjön med ett dån!!! Tyvärr tog det nån sekund innan jag faktiskt kom på att jag hade en kamera i handen som kunde föreviga ögonblicket, men jag lyckades få några bilder från och med nedslaget… tyvärr inga ljudeffekter till, det hade nästan behövts för att få grepp om händelsen 😉
Gjorde även ett panorama för att få med hela framsidan på glaciären. Denna bild är lite större och kan klickas upp om man vill se bättre.
Överblicksbild gick inte att göra på så många olika sätt så det jag fick trä på telezoom-objektivet för att komma ännu närmare för lite detaljbilder. Här följer så lite iskonst skapad av Moder Natur! En hemlig dörr, en valfena eller frusna eldflammor kan man få det till med lite fantasi. Ser ni vad jag ser eller hittar ni andra saker? (:

2 svar

  1. Anders Stenberg

    Grymt häftiga bilder Andreas. Hälsningar Stenis

    8 september, 2013 kl. 14:56

    • Tackar så mycket Stenis! (: Sällan jag kollar till bloggen längre märker jag..

      8 september, 2013 kl. 15:56

Kommentera

